вторник, 23 апреля 2013 г.

Краудфа́ндинг



Краудфа́ндинг (народное финансирование, от англ. сrowd funding, сrowd — «толпа», funding — «финансирование») — это коллективное сотрудничество людей, которые добровольно объединяют свои деньги или другие ресурсы вместе, как правило через Интернет, чтобы поддержать усилия других людей или организаций. Финансирование по схеме краудфандинга может служить для различных целей — помощь пострадавшим от стихийных бедствий, поддержка со стороны болельщиков, поддержка политических кампаний, финансирование стартап-компаний и малого бизнеса, создание свободного программного обеспечения и многого другого.
Большинство инновационных проектов в Старом Мире умирало за счёт отсутствия финансирования. И Дирижабли и летающие аэромобили, и мобильные энергоустановки и много чего ещё. 
История развивается по спирали. В Новом мире появились старые - добрые механизмы сбора средств на новом технологическом уровне. С Миру по нитке. 
Про Краудфандинг в целом можнопочитать в Википедии, http://ru.wikipedia.org/wiki/Краудфандинг
В декабре 2011 года Скотт Вилсон (Scott Wilson) собрал $942,578 на проект создания ремешка для плеера iPod nano. В январе Джон Ван Ден Неовенхузен (John Van Den Nieuwenhuizen) из Сан-Франциско собрал $938,771 на проект беспроводной Bluetooth микро музыкальной колонки. И вот в феврале 2012 года - месяц назад впервые была преодолена отметка в 1 000 000 долларов сборов. Кейси Хопкинс (Casey Hopkins) предложил проект подставки для iPad и собрал $1,464,706. А буквально 13 марта Тим Шэфер (Tim Schafer) под проект видео игры собрал $3,336,371. Свои пожертвования внесли 87 тысяч человек! 
Итак, 4 характеристики успешных краудфандинговых характеристики от Дэйва Левински (Dave Levinsky):
And, from doing so, I've identified the common characteristics of those entrepreneurs who successfully raise Crowdfunding:
1. They start by having their close friends and family members Crowdfund them. You see, if I as a stranger go to a Crowdfunding project and see that no one else has funded it, I become skeptical. Conversely, if I see that 35 people have already funded it, I am more confident. This is called "social proof." Entrepreneurs who successfully raise Crowdfunding leverage social proof by getting their close friends and family members to fund them before they promote their raise to strangers.
2. They offer "tangible" rewards. Most strangers won't fund you out of the goodness of their hearts. Rather, they fund you to earn the rewards you have promised them. Such as you shipping them your $100 product later when they give you $65 in funding today. The more tangible your reward, and the more you can position it as something the customer wants, the more successful you will be.
3. They create a cool, personal video. Even if your product or service idea is great, most strangers won't want to fund you. But, if you create a video in which you are speaking about why you want to create the product/service, your success will skyrocket. In the video, you need to connect with people. You want to inspire strangers who watch it, so that they want to fund you and see you succeed, and they want to tell their friends about you.
4. They manage their Crowdfunding raises from start to finish (which usually lasts 60 or 90 days). Once you set up your Crowdfunding project, you're not quite done. You need to market it via social media and other channels (like PR which has worked really well for entrepreneurs raising Crowdfunding). You need to respond to questions that potential funders pose. And if the amount of funding you initially sought gets exceeded (which fortunately happens a lot), you need to post new videos and updates telling strangers that you will accept more money and what you will use it for.

Оригинал статьи здесь, http://www.growthink.com/content/crowdfunding-record-shattered
Статья в The WALL STREET JOURNAL.
Презентация Crowdfunding Formula.

Комментариев нет:

Отправить комментарий